Knudepunkter tilbyder opladning af lastbiler

Reportage
Ladestandere_lastbiler_DaniaConnect

Lars Sørensen fra Dania Connect ser frem til at dele opladning med kolleger i branchen. ’Vi kommer til at skulle hjælpe hinanden i den her omstilling, til hele landkortet er fyldt op med ladestandere til lastbiler’, siger han under indvielsen af et anlæg på Aarhus Havn. Foto: Dania Connect.
 

På Aarhus Havn har Dania Connect netop indviet to ladestandere, der er åbne for vognmandskolleger i dagtimerne. I København har By & Havn taget første spadestik til seks ladestandere på Refshaleøen. Dansk e-Mobilitet glæder sig og foreslår støttemodel, der sætter grøn omstilling af transport op i gear.

Transportfirmaet Dania Connect har indviet nye ladestandere til ellastbiler på havnen i Aarhus. Anlægget ligger på Østhavnsvej kort før bilister og vognmænd kan tage færgen til Sjællands Odde.

I første omgang er der tale om to 400 kW-ladestandere med fire udtag. Norlys-ladestanderne kan imidlertid blive opgraderet til 800 kW i takt med, at lastbilbatterier udvikler sig. 

Lars Sørensen, der er COO hos Dania Connect, erklærer sig enormt glad for samarbejdet med Aarhus Havn og Norlys:  

- Det er et stort skridt for de elektriske lastbiler, at vi nu kan drifte dem uden problemer ind og ud af Aarhus Havn. Vores operation kører med 450 kilometer i snit per lastbil per dag, så vi er 100 procent sikre på, at elektriske biler passer ind hos os. En halv time i laderen i løbet af dagen giver nok strøm til at kunne køre de 450 kilometer, siger Lars Sørensen.

Vi skal hjælpe hinanden

Om natten skal de nye ladestandere lade Dania Connects egne lastbiler, mens de mellem kl. 6 og 17 bliver offentligt tilgængelige, så andre vognmænd kan få glæde af dem.

- Det, at de er offentligt tilgængelige, er 100 procent i tråd med den måde, som vi tænker transport på. Her kan vi give eksterne kollegaer en chance for at få løst deres problemer med ladeinfrastruktur, men vi får jo brug for samme hjælp andre steder. Vi kommer til at skulle hjælpe hinanden i den her omstilling, til hele landkortet er fyldt op med ladestandere til lastbiler, siger Lars Sørensen.

Dania Connect har bestilt fire ellastbiler til kørsel i Danmark. Lastbilerne fra Scania (R45) kan tanke ved 375 kW. Ved at skifte fra diesel til el nedbringer vognmændene deres CO2-udledninger, og omgivelserne slipper for luftforurening og får mindsket støjbelastning   

Lademønstret med de elektriske lastbiler kan for eksempel være en times natladning (368 kWh), når strømmen er billigst. Om dagen kan der toppes op med 82 kWh på cirka 15 minutter. Som tommelfingerregel tillader en fuld tank kørsel på op mod 300 kilometer.

En del af et nationalt ladenetværk

I Danmark er der over 40.000 lastbiler, hvoraf langt de fleste kører på diesel. Anne Zachariassen, COO hos Aarhus Havn, oplyser, at der hver dag kører mere end 3.000 lastbiler på det travle østjyske havneareal.

- Derfor er det hensigtsmæssigt, at havnen indgår i det nationale ladenetværk, så lastbiler, der kører til og fra havnen, kan få et ’ladeboost’ fra en hurtiglader, siger Anne Zachariassen.

Og et nationalt ladenetværk er i støbeskeen bl.a. på initiativ af Norlys, der udover Aarhus også konkrete planer i Esbjerg og Korsør samt flere på tegnebrættet ikke mindst langs store dele af hovedvejnettet.

Transport af jord ved hjælp af elektricitet

I København har By & Havn taget første spadestik til seks el-ladestandere ved Lynetteholms jordmodtageanlæg på Refshaleøen. Ladestanderne bliver lynladere (400 kW) til brug for ellastbiler, der skal bidrage med emissionsfrie jordtransporter.

Det er ladeoperatøren Spirii, der leverer totalentreprisen på ladestanderne. Arbejdet sker i tæt samarbejde med Wennstrom, som står for installationen af ladestanderne. Kempower står for leveringen af selve ladestanderne.

Adm. direktør Tore Harritshøj fra Spirii peger på, at opladning til den tunge transport generelt er en mangelvare.

– Jeg er glad for, at vi i tæt samarbejde med By & Havn kan bidrage til omstillingen ved at give de elektriske jordtransporter de bedst mulige vilkår på Lynetteholm. Vi er, på tværs af aktører, nået frem til en løsning, der gør det både nemt og bekvemt at køre elektrisk og forhåbentlig kan inspirere endnu flere til at køre mere bæredygtigt, siger Tore Harritshøj.

Grøn omstilling skal yderligere op i gear

Seniorchefkonsulent Søren Jakobsen fra Dansk e-Mobilitet hylder aktiviteterne i Aarhus og København. Dansk e-Mobilitet opfordrer regeringen og Folketinget til at følge op, så der kan komme endnu mere gang i omstillingen bort fra diesel.

– Ellastbiler er stadig dyrere end diesellastbiler, og det er et stort skridt for mange vognmænd at skifte, hvis de samtidig skal investere i ladestandere. Derfor er der brug for støtte til at købe ellastbiler og ladestandere, så vognmændene kan få nogle erfaringer uden at løbe en stor risiko, siger Søren Jakobsen.

Dansk e-Mobilitet har noteret sig, at der bliver investeret rigtig mange penge fra private operatører i at sætte kraftige ladestandere op langs motorvejene. Inden for få år vil derfor have et fuldt dækkende netværk af ladestandere til lastbiler. 

– Det samme kommer vi til at se i vores nabolande, for det er et krav fra EU. Derfor tror vi på, at udrulningen af ellastbiler kan gå rigtig hurtigt – vel at mærke ikke kun for de lastbiler, som kører korte ruter, men også for dem, der skal tilbagelægge længere distancer i Danmark og til eksport, siger Søren Jakobsen.

Dansk e-Mobilitet foreslår en støttemodel, hvor vognmænd modtager et fast tilskud på en halv million kroner ved køb af en ellastbil og yderligere støtte til køb af ampere til etablering af ladestandere til lastbiler. Ved køb af en 50 kW-ladestander vil støtten være cirka 80.000 kr. svarende til en tredjedel af omkostningerne.

Er der så elnet nok til elektrificeringen? Ja, og elnettet bliver løbende forstærket og udbygget. At Aarhus Havn elektrificerer mere og mere giver travlhed for det lokale elnetselskab, Konstant Net, der bygger nye transformerstationer og trækker flere kabler.

På Refshaleøen i København er det Radius Elnet, der sørger for el-infrastruktur, så den tunge transport kan slippe af med de fossile brændstoffer.