Ny rapport: Tung transport har brug for ambitiøse grønne mål

Lastbil - colourbox

Foto: Colourbox

Elektrificering af tung transport, både direkte i form af elkøretøjer og indirekte i form af brintdrevne køretøjer, er en væsentlig løsning til reduktion af CO2 udledningerne i transportsektoren. Sådan lyder det fra Dansk e-Mobilitet og Dansk Energi, der med en række centrale aktører på området tirsdag d. 18. januar overrakte anbefalinger til regeringens kommende udspil på området.

10.000 lastbiler og 150.000 varebiler skal køre på grøn brint og el i 2030. Det svarer til, at alle nye varebiler og mindst halvdelen af lastbilerne, der sælges i Danmark, skal være nulemissionskøretøjer om bare otte år.

Sådan lyder hovedkonklusionen på rapporten ”El og brint i fremtidens vare- og lastbiler”, udgivet af Dansk e-Mobilitet og Dansk Energi i samarbejde med 36 centrale aktører fra hele værdikæden. Med udgangspunkt i denne konklusion, har de udformet fem anbefalinger til regeringens kommende strategi for grøn omstilling af tung transport er udformet.

Rapporten foreslår 5 anbefalinger, som er afgørende for at få opstartet en ny grøn værdikæde til nulemission vare- og lastbiler i Danmark.

  1. Udbyg grøn forsyning af el og brint
  2.  Etabler offentlig tankinfrastruktur til el og brint
  3. Opstartsstøtte samt fradrag til køretøjer og privat tankinfrastruktur
  4. Højere pris på fossil vejtransport
  5. Fremme af efterspørgsel via krav

– Der er ingen tvivl om, at vi har brug for at forcere den grønne udvikling af tung vejtransport for at nå vores klimamål, og derfor er det vigtigt, at regeringen lægger en strategi for, hvordan lastbilerne og varebilerne bliver grønne, siger Kamilla Thingvad, markedsdirektør, Dansk Energi.

– Den tunge transport er et konkurrenceudsat erhverv, og det er derfor også vigtigt, at omstillingen tager dette hensyn, så danske leverandører af transportydelser ikke stilles dårligere i konkurrencen.  Nu giver vi fem klare anbefalinger på, hvad der skal til, for at det kan ske, siger hun.

Den tunge transport er et konkurrenceudsat erhverv, og det er derfor også vigtigt, at omstillingen tager dette hensyn, så danske leverandører af transportydelser ikke stilles dårligere i konkurrencen.  Nu giver vi fem klare anbefalinger på, hvad der skal til, for at det kan ske.
Kamilla Thingvad, markedsdirektør, Dansk Energi

Forsyningen af grøn el og brint skal ikke mindst udbygges kraftigt. Men andre anbefalinger findes i afdelingen, der gør det dyrere at køre og tanke fossilt og billigere at køre og tanke grønt. Og så skal der udbygges tank- og ladeinfrastruktur.

 Mere grøn strøm gør det ikke alene. Danmark mangler tankstationer, hvor lastbilerne kan tanke brint. Der skal flere elladestandere, og der skal en økonomisk håndsrækning til de firstmovers, der investerer i de grønne køretøjer. Og så skal der designes en incitamentsstruktur, så kunderne rent faktisk vil købe grøn transport, der jo i starten vil være dyrere, siger Kamilla Thingvad.

For at opnå det sidste anbefaler Dansk Energi blandt andet at pålægge køretøjer en vejafgift, der bl.a. afspejler CO2-udledningen samt at oprette nulemissionszoner for de tunge køretøjer i de større byer.

– På den måde vil grøn omstilling af den tunge vejtransport næsten finansiere sig selv – ved at de køretøjer, der bruger de fossile brændsler, betaler for, at de grønne brændsler kan skalere op i mængde og ned i pris, fordi de efterspørges. Med andre ord er det forureneren, der betaler, siger Kamilla Thingvad.

Se eller gense konferencen - del 1 og del 2.

By pressing play you accept cookies and tracking from the external video-provider.
By pressing play you accept cookies and tracking from the external video-provider.