De almene boliger inviterer elbilerne indenfor

RÅDGIVNING
Opladning af elbil

Mængden af ladeudstyr skal være på forkant af behovet for opladning – også for beboere i den almennyttige sektor. Foto: Adam Sund

Nogle af Danmarks største almennyttige boligselskaber har udviklet en omfattende rådgivningspakke, så deres beboere lettere kan få opstillet flere ladestandere til et stigende antal elbiler.

Opladning af elbiler er lettest at gå til for folk med egen carport, men for godt en tredjedel landets bilejere skal der findes andre løsninger. En del af disse bor i en af Danmarks 560.000 almene boliger, hvor efterspørgslen på elbiler og viljen til at bidrage til den grøn omstilling stiger nærmest dag for dag.

– Jeg fornemmer, at elbiler er rigtig højt på dagsordenen både i boligforeningernes bestyrelser, i afdelingerne og blandt beboerne, siger projektleder Sune Peter Juul Hansen fra Fyens Almennyttige Boligselskab (FAB), der sammen med en række partnere har udarbejdet et sæt værktøjer til, hvordan sektoren kan gribe udrulningen af ladeinfrastruktur an.

Gratis webinar den 7. april

Den samlede pakke med rådgivningsmateriale til almene boligselskaber præsenteres på et gratis webinar den 7. april. Alle er velkomne.

Læs mere om webinaret

Rådgivningspakken til de almennyttige boligselskaber består af:

  • En juridisk guide udarbejdet i samarbejde med Kammeradvokaten.
  • En overskuelig plakat, ’Vejen til elbiler i jeres boligafdeling’, der visualiserer ni vigtige elementer i en god proces.
  • Et spørgeskema, der kan bruges til afklaring af lokale behov.
  • En huskeliste med forslag og idéer til tekniske kravsspecifikationer bl.a. i forhold til behov for ampere, sikkerhed og service.

På vej er også en strategisk vejledning, der binder det hele sammen på tværs. Den samlede ’pakke’ bliver præsenteret på et arrangement den 7. april, og dermed er boligselskaber over hele landet for alvor klar til at rykke.

  Hent materialerne fra AlmenNet

Geografisk vil rådgivningsmaterialet ramme bredt for FAB har – med støtte fra Landsbyggefonden – udviklet råd og vejledning sammen med KAB, DAB, Rødovre Boligselskab, Boligforeningen Ungdomsbo, Himmerland Boligforening og AAB. Lovgivningsmæssigt skal de – når de bygger nyt eller foretager større renoveringer – overholde den såkaldte ladestanderbekendtgørelse, der stiller krav om et vist antal opladningsmuligheder. 

Sindrigt demokrati

Den almene boligsektor er organiseret som et sindrigt demokrati, så det er mere kompliceret at få opsat ladestandere på de fælles arealer end ved en villa, hvor den beslutning kan træffes over køkkenbordet.

Alt, hvad der lugter af huslejestigninger, kan udløse diskussioner, og det samme gælder givetvis spørgsmål om parkeringspladser, der kan være en sparsom ressource især i de større byer. Sune Peter Juul Hansen vurderer imidlertid, at boligselskaberne er ved at være mentalt klar til en større udrulning af ladeinfrastruktur:

– Tag snakken stille og roligt! Mange af boligselskaberne arbejder med grønne strategier og bæredygtighed med insekthoteller, grøn drift og elektrificering af transporten. Opladning tæt på boligen er, ligesom adgang til wi-fi, en del af den moderne livsstil, når man vælger bolig, siger Sune Peter Juul Hansen.

Mange modeller at vælge mellem

Nogle boligforeninger vil vælge at skyde fælles penge i en fælles og planlagt udrulning, mens andre vil overlade initiativet til beboerne i de enkelte afdelinger.

Opstilling af ladeinfrastruktur kan ske i samarbejde med mange forskellige ladeoperatører med forskellige modeller for finansiering, der spænder mellem fuld egenbetaling for etablering af lade-anlæg nu til diverse løsninger, hvor operatøren ejer og driver – og tjener sin investering hjem via brugerne, der måske endda også er ’gæster’ udefra fx i en vist tidsrum i de lyse timer, så beboerne fortsat kan lade, når de kommer hjem fra job eller uddannelse.

– For få år siden var der kun et par ladeaktører på markedet. Jeg tror, vi har snakket med 20-30 operatører som led i vores udviklingsprojekt. Det er fedt at have friheden til at vælge mellem de løsninger, der passer det enkelte boligselskab bedst, siger Sune Peter Juul Hansen.

Han håber på, at rådgivningsmaterialet vil blive brugt flittigt i de kommende år, hvor boligselskaberne planlægger en række netværksaktiviteter for at følge med i, hvordan udrulningen glider.

På ønskelisten står en tættere dialog med kommunerne om, hvordan opladningen i boligselskaberne passer sammen med infrastrukturen generelt.

Behov for et kærligt skub til beboere i almene boliger

Mens det er forholdsvis simpelt at opstille ladestandere ved parcelhuse, så er det mere komplekst, når det handler om lejligheder. Især den almene sektor halter – bl.a. på grund af socioøkonomiske forhold og demokratiske spilleregler - bagefter i forhold til lademuligheder og andel af elbiler.

– Den grønne dagsorden skal være en bred dagsorden for det danske samfund. Derfor er det meget positivt, at de almennyttige boligselskaber løbende lancerer råd og vejledning til deres beboere. Det bør samfundet kvittere for og bakke op om, siger direktør John Dyrby Paulsen fra Dansk e-Mobilitet.

I en politisk aftale fra den 25. juni 2021 om udmøntning af en grøn transportpulje blev der afsat 50 mio. kr. til medfinansiering af ladestandere i boligforeninger (almene boligafdelinger, andels- og ejerforeninger), men puljen blev hurtigt tømt. Nu er puljen, der blev administreret af Bolig- og Planstyrelsen, lukket.