’Vi skal runde en million elbiler lang tid før 2030’

Casper Kirketerp-Møller - Bestyrelsesformand Dansk e-Mobilitet

Casper Kirketerp-Møller, Dansk e-Mobilitet: Folketinget bør indrette skattereglerne efter sit klimamål for 2030. Foto: Lars Rønbøg.

Dansk e-Mobilitet ser Norge som inspirationskilde for et markant hævet ambitionsniveau. ’Fossilbilens æra er definitivt forbi, og elbilen er på vej til at indtage tronen’, fastslår bestyrelsesformand Casper Kirketerp-Møller.

- Vi har netop rundet 100.000 rene elbiler i Danmark. Det er godt. Men hvis vi skal sammenligne os med de bedste – og det skal vi – så er vi bagefter. Norge er på vej til at runde 600.000 elbiler, påpeger bestyrelsesformand Casper Kirketerp-Møller fra Dansk e-Mobilitet og kigger ud over en tætpakket forsamling på foreningens årsmøde i Mogens Dahl Koncertsal, torsdag.

Dansk e-Mobilitet, der har tæt på 100 medlemmer ’and counting’, ser Norge som inspirationskilde for et markant hævet ambitionsniveau:

- Jeg siger ikke, at vi skal overhale Norge med hensyn til antal elbiler de næste par år, men vi må og skal hæve ambitionsniveauet, og det skal vi forberede os på nu; med det samme, fastslår Casper Kirketerp-Møller, der udover at være genvalgt formand for Dansk e-Mobilitet er adm. direktør for Clever.

Skatteregler skal understøtte klimamål

Ambitionen for Dansk e-Mobilitet er at nå nå en million rene elbiler i Danmark ’lang tid før 2030’. Ifølge formanden kræver det først og fremmest:

  • at Christiansborg er med på, at skatteregler skal indrettes efter målet
  • at kommunerne er med på, at behov for ladestandere skal være styrende for deres indsats og ikke et tilfældigt bygningsdirektiv fra EU
  • at elnettet udbygges kraftigt, før behovet opstår
  • at ladeoperatørerne sit for at sikre gennemsigtighed og fokus på forbrugernes interesser og behov.

Hvis alle disse elementer spiller sammen, kan den elektriske transport bidrage markant til, at vi som samfund reducerer udledningen af drivhusgasser med 70 procent i 2030 og styrer mod CO2-neutralitet inden 2050.

- Vi har som forening et ansvar for at være med til at løfte den opgave ved at sikre fremsynede og langsigtede investeringer i elbiler og ellastbiler, i udvidelsen af det offentlige ladenetværk, i vedvarende energi og i at fastholde stærke partnerskaber, der har fokus på at gøre Danmark til en af frontløberne i den grønne omstilling, siger Casper Kirketerp-Møller.

Nemt at vælge elektrisk transport

For Dansk e-Mobilitet skal den grønne omstilling af vejtransporten lykkes ved at gøre det nemt at vælge elbilen og ellastbilen til i hverdagen. Teknologisk har elbilen allerede vist, at den er de gamle fossilbiler overlegen: Årets bil de seneste år har været en elbil, og årets brugtbil i år er også en elbil.

- Fossilbilens æra er definitivt forbi, og elbilen er på vej til at indtage tronen. Nu skal vi bare sørge for, at vejen derhen ikke har alt for mange bump og vejspærringer eller – for at sige det meget direkte – sørge for, at vi ikke tager udgangspunkt i, at elbiler ligner fossilbiler, og en ladestander er det samme som en benzinpumpe – for begge dele er meget langt fra virkeligheden, siger Casper Kirketerp-Møller.

I løbet af det kommende år vil Dansk e-Mobilitet bl.a. arbejde for mere grøn strøm, et stærkere elnet og en markedsbaseret ladeinfrastruktur, der kan matche et stærkt stigende behov.

- Derfor opfordrer vi til, at regeringen indkalder Folketingets partier, energibranchen og Kommunernes Landsforening til forhandlinger om en rammeplan for et dansk ladenetværk i verdensklasse i løbet af første kvartal 2023 – for det haster, fastslår Casper Kirketerp-Møller.

Alle gearer op på elbiler

Danmark – og Norge – er bestemt ikke alene om at sætte fart på den grønne omstilling af vejtransporten. Antallet af modeller stiger stærkt, og innovationskraften bl.a. på opladning er støt stigende.

- Der sker rigtig meget rent teknologisk i vores branche og alverdens bilfabrikanter er i gang med at geare op og ekspandere – både hvad angår modelprogrammer, forsyningskæder og effektive produktionsfaciliteter til elbiler. Det samme skal gælde opladning i form af intelligent opladning og måske skal vi også til at se på Vehicle-2-Grid (V2G), hvor elbilerne i Danmark bliver både en buffer i forhold til elproduktionen og en del af dansk sikkerhedspolitik som en del af forsyningssikkerheden, påpeger Casper Kirketerp-Møller.

Ifølge bestyrelsesformand bliver lade-infrastrukturen forbedret dag for dag.

- Det går fremad, men behovet er også stærkt stigende. Vi har et godt grundlag, men vi skal kæmpe bravt, hvis vi skal bide skeer med de bedste – og det må og skal være vores ambition… også selvom sammenligningsgrundlaget er Norge, siger Casper Kirketerp-Møller.

Norlys med i bestyrelsen

Dansk e-Mobilitet har på sin generalforsamling sagt velkommen til Mads Brøgger fra Norlys i sin bestyrelse. Genvalgt er Niels Brøndsted fra Jysk Energi, Ann Strøby fra Nissan og Marie Hammer fra Danfoss. Bestyrelsen har efterfølgende enstemmigt genvalgt Casper Kirketerp-Møller fra Clever, som formand og Vibeke Agerdal Kristiansen fra EON som næstformand. Herudover består bestyrelsen af Anders Kaae, Autolease,
Peter Bach Andersen, DTU, Jens Boe Jacobsen, Arriva, og Kristian Jensen, Green Power Denmark.