Nu kan du ’roame’ på stort set alle offentlige ladestandere

Opladning af elbil

Foto: Adam Sund

Danske elbilister får markant lettere ved at lade elbilen op i det offentlige rum, efter at operatører, der dækker 96 procent af lademarkedet, fra 1. juli har åbnet deres ladenetværk for hinanden. FDM er begejstret for nyheden.

Danske elbilister får nu markant lettere ved at lade elbilen op i det offentlige rum uanset hvilken operatør, man er kunde hos. Det er resultatet af en brancheaftale mellem 96 procent af operatørmarkedet, der i dag opstiller ladestandere i det offentlige rum i Danmark.

– Fra i dag bliver det lettere for langt flere elbilister at bruge ladestanderne i Danmark. Ladestander-operatører, der dækker 96 procent af markedet, har nemlig fra 1. juli gjort det muligt for andre operatører at integrere deres ladenetværk direkte ind på egne platforme, siger Lærke Flader, branchechef i Dansk Elbil Alliance.

Konkret betyder aftalen, at en elbilist med eksempelvis en Spirii-app kan åbne for en vilkårlig offentlig ladestander fra fx E.ON, starte og stoppe opladningen samt betale gennem Spirii-appen. På samme måde kan man bruge en ladebrik fra E.ON på fx CLEVERs ladestandere. Det nye er således, at operatørerne nu giver mulighed for, at andre operatører kan integrere deres ladenetværk direkte ind i deres egen app til gavn for kunderne, så kunden kun behøver én start/stop- samt betalingsplatform (app eller brik). Som kunde bør man altid orientere sig om roamingpriser på operatørens hjemmeside.

Undersøgelser viser, at netop praktikken omkring at oplade elbilen udgør en barriere for mange, der overvejer at skifte fra benzin eller diesel til elbil. Det er derfor helt afgørende, at det er nemt og enkelt for alle at bruge det eksisterende ladenetværk, uanset hvilken operatør man er kunde hos, samt at der er nok ladestandere til at servicere de mange elbiler.

FDM bakker op om aftalen og roser branchen for at leve op til den forpligtelse, som branchen selv stillede danskerne i udsigt tidligere på året.

– Det er et kæmpe skridt i den rigtige retning, at adgangen til de offentlige ladestandere nu bliver nem, og at de dermed kan udnyttes af flere forbrugere. Det er ingen hemmelighed, at forbrugerne synes, at det kan være besværligt at udnytte ladestandere uanset kundeforhold. Vi håber da også, at nye ladeoperatører i Danmark vil tilslutte sig aftalen, siger Ilyas Dogru.

Brancheaftalen er første skridt i en proces, der skal gøre det nemmere at være elbilist i Danmark, og er åben for, at flere kan tilslutte sig. Bag aftalen står AURA Energi, Clever, DTU, E.ON, EVBox, Flexcharge, Ionity, Lidl Danmark, Power Fuel, Sargo, Spirii og ZAPP mobility.