Fremtiden skabes nu

Casper Kirketerp-Møller - Bestyrelsesformand Dansk e-Mobilitet

’Jeg synes, vi skal skrue op for ambitionerne og gå efter 1,5 millioner i 2030. Målet er inden for rækkevidde, men det kræver, at vores nye regering træffer visionære beslutninger, og at vi lykkes med at samarbejde på tværs af offentlige og private interesser’, siger Danske e-Mobilitets bestyrelsesformand Casper Kirketerp-Møller, der er adm. direktør for Clever. Foto: Lars Rønbøg/Dansk e-Mobilitet.

I 2030 kan Danmark ifølge Dansk e-Mobilitet have 1,5 millioner elbiler, hvis regering og folketing træffer visionære og hurtige beslutninger i 2023.

December 2030: Danmark runder 1,5 millioner elbiler, der alle kører på 100 procent grøn elektricitet. En milepæl er nået, og den familie, der har købt det energieffektive, støjsvage og klimaneutrale køretøj, bliver hyldet af Dansk e-Mobilitet.

- Til lykke med jeres elbil. Vi er nu omtrent halvvejs i forhold til at erstatte biler med forbrændingsmotor med biler på elektricitet. De seneste år har der – takket være beslutninger truffet i 2023 – virkelig været gang i udrulningen, siger bestyrelsesforpersonen for Dansk e-Mobilitet.

December 2022: Status er, at der ruller 106.000 rene elbiler rundt på danske veje. Dansk e-Mobilitet vurderer, at der i 2030 med gældende rammer vil være én million elbiler i Danmark.

- Jeg synes, vi skal skrue op for ambitionerne og gå efter 1,5 millioner i 2030. Målet er inden for rækkevidde, men det kræver, at vores nye regering træffer visionære beslutninger, og at vi lykkes med at samarbejde på tværs af offentlige og private interesser, siger bestyrelsesformand Casper Kirketerp-Møller fra Dansk e-Mobilitet.

At nå 1,5 millioner rene elbiler i Danmark fordrer

  • at Christiansborg indretter skattereglerne efter målet
     
  • at elnetselskaberne får mulighed for at udbygge elnettet kraftigt
     
  • at kommunerne gør behovet for ladestandere styre deres indsats og ikke rigide krav fra EU’s bygningsdirektiv
     
  • at ladeoperatørerne sætter fokus på gennemsigtighed og forbrugernes behov.

- Hvis alle disse elementer spiller sammen, kan den elektriske transport bidrage markant til, at vi som samfund reducerer udledningen af drivhusgasser med 70 procent i 2030 og styrer mod CO2-neutralitet inden 2050, siger Casper Kirketerp-Møller.

Tilstrækkelig opladning

En tilstrækkelig ladeinfrastruktur er alfa og omega for, at tilliden til elektriske transport fortsætter med at stige:

- Derfor opfordrer vi til, at regeringen hurtigst mulig indkalder Folketingets partier, energibranchen og KL til forhandlinger om en rammeplan for et ladenetværk i verdensklasse, siger Casper Kirketerp-Møller.

Direktør John Dyrby Paulsen fra Dansk e-Mobilitet peger på, at den grønne omstilling af vejtransporten skal lykkes ved at gøre det nemt at vælge elbil og ellastbil. Teknologisk har elbilen vist, at den er fossilbilen overlegen: Årets bil de seneste år har været en elbil, og årets brugtbil i år er også en elbil.

- Fossilbilens æra er definitivt forbi, fastslår John Dyrby Paulsen.

Enorme fordele med elektricitet

December 2030: Elektriske personbiler, varevogne, motorcykler, busser, lastbiler og færger bidrager markant til, at Danmark har reduceret udledningen af klimagasser med 70 procent. Derudover har de elektriske køretøjer reduceret antallet af ulykker på vejene, gjort selvstyrende biler muligt og givet bilisterne bedre økonomi.

- Her i 2030 er elbilerne markant billigere i drift end fossilbiler, så vi oplever, at bilisterne tripper efter at skifte til grønnere biler. Også på lastbiler er elektrisk fremdrift dominerende. Hvem skulle have troet det, for blot otte år siden, siger bestyrelsesforpersonen for Dansk e-Mobilitet.

Den billigere drift skyldes bl.a., at batterier er langt mere energieffektive end forbrændingsmotorer, og at stort set alle elbilister automatisk lader op, når den klimavenlige elektricitet er billigst – altså typisk om natten.

Batterier hjælper elnettet

Derudover modtager elbil-ejere lejlighedsvis en pæn betaling fra det danske elnet for at stille batterier til rådighed for elmarkedet. De mange batterier, der hver for sig sikrer elbilerne en rækkevidde på op mod 1.000 km, fungerer som backup for det danske elnet – et elnet, der håndterer enorme mængder elektricitet fra vindmøller og solceller understøttet af fleksible kraftvarmeværker.

- Frem mod 2030 sker der rigtig meget rent teknologisk. Alverdens bilfabrikanter gearer op, både hvad angår modeller, forsyningskæder og effektive produktionsfaciliteter til elbiler. Også på intelligent opladning forventer jeg, at udviklingen bevæger sig med syvmileskridt. Vehicle-to-Grid bliver standard, så alle nye elbiler i 2030 både kan trække på elnettet og levere energi til elnettet, siger John Dyrby Paulsen.

Fakta om elbiler i Danmark
  • Der over 106.000 rene elbiler i Danmark
     
  • Driftsøkonomien i elbiler anno 2022 er væsentlig bedre end for fossilbiler - for flådebiler 25-33 procent bedre
     
  •  Med 1 mio. elbiler i 2030 vil elbilerne bruge ca. fire procent af det forventede elforbrug
     
  • Elbilernes batterier vil i 2030 kunne dække op til en tredjedel af et døgns elforbrug, hvis el kan leveres tilbage til elnettet (såkaldt Vehicle-to-Grid, V2G).

Denne artikel er bragt i magasinet AUTO, der udkom landsdækkende med Politiken torsdag den 22. december 2022.