Årets Elbilarbejdsplads gør det lettere for ansatte at køre grønt

Viceborgmester Lone Loklindt fra Frederiksberg Kommune og direktør John Dyrby Paulsen fra Dansk e-Mobilitet flankerer direktør Søren P. Olesen fra STARK Group

Og vinderen af Årets Elbilarbejdsplads 2022 er: STARK Group! Viceborgmester Lone Loklindt fra Frederiksberg Kommune og direktør John Dyrby Paulsen fra Dansk e-Mobilitet flankerer direktør Søren P. Olesen fra STARK Group på parkeringsplads med 30 ladeudtag. Foto: Jesper Tornbjerg.

STARK Group er kåret som Årets Elbilarbejdsplads af Frederiksberg Kommune og Dansk e-Mobilitet. Lademuligheder for elbiler på parkeringsplads for medarbejdere bliver både set som et personalegode og som en del af en ambitiøs klimaindsats.

STARK Group, der sælger byggematerialer til håndværkere og privatpersoner fra ca. 485 adresser i Nordeuropa, har installeret ladeudtag til elbiler på 30 ud af 32 parkeringspladser til medarbejdere på hovedkontoret på C.F. Richs Vej på Frederiksberg. Den indsats, der både kan ses som et personalegode og som en del af en vigtig bæredygtighedsindsats, har udløst en kåring som Årets Elbilarbejdsplads i Frederiksberg Kommune. 

– Vi ønsker at gøre det lettere for vores medarbejdere at skifte benzin- eller dieselbilen ud med en elbil, siger direktør Søren P. Olesen fra STARK Group, der med ladeudtagene gør det let og trygt for medarbejderne at skifte til en elbil til gavn for den grønne omstilling.

Bag kåringen af STARK Group står Frederiksberg Kommune og Dansk e-Mobilitet. Prisen blev overrakt på p-pladsen foran en talstærk skare medarbejdere af 1. viceborgmester Lone Loklindt (R) og direktør John Dyrby Paulsen fra Dansk e-Mobilitet.

– Det er dejligt at besøge en klimavenlig virksomhed. Vi har en ambition om at være Danmarks elbilkommune nr. 1, så det er virkelig godt, at I går foran. Det er sejt, at I gør det nemt for folk at køre på arbejde i en elbil, siger Lone Loklindt fra Frederiksberg Kommune.

Opladning skal være foran behov

John Dyrby Paulsen mener, at den forbilledlige indsats fra STARK Group er værd at fejre, for der bliver brug for rigtig meget ladeudstyr i de kommende år. Elbilerne vinder hastigt frem, og som det ser ud nu, bliver de politiske ambitioner om knap en million grønne biler i 2030 overhalet af virkeligheden.

– Selv hvis vi planlægger ladeinfrastruktur efter en million rene elbiler i 2030, risikerer vi at komme langt bagud. Derfor hilser vi alle tiltag for at opsætte ladestandere velkomne, og i den sammenhæng er STARK ’second to none’, siger John Dyrby Paulsen, der er imponeret over STARKs tilgang til at opsætte ladestandere og tror på, at indsatsen vil inspirere andre virksomheder landet over til at være tilsvarende ambitiøse.

Selv hvis vi planlægger ladeinfrastruktur efter en million rene elbiler i 2030, risikerer vi at komme langt bagud. Derfor hilser vi alle tiltag for at opsætte ladestandere velkomne.
John Dyrby, direktør, Dansk e-Mobilitet

På parkeringspladsen ved hovedkontoret på Frederiksberg er det tilladt at parkere sin fossilbil, men nogle af STARK-medarbejderne har sat el- og hybridbiler til opladning. John Dyrby Paulsen vurderer, at alle ladeudtagene vil være i brug om få år, ligesom han glæder sig over, at STARK Group har planer om mere – meget mere.

Meget mere opladning på vej

For STARK Group, der årligt omsætter for ca. 45 mia. kr. og har knap 12.000 ansatte i Nordeuropa, er de 30 ladeudtag en del af en større bæredygtighedsindsats, der griber ind i alle dele af forretningen.

– Ladestanderne på p-pladsen er kun begyndelsen. Der er mange andre steder, hvor vi også skal have udstyr op, siger Søren P. Olesen med tanke både på andre medarbejderes parkeringspladser og tilbud til koncernens mange kunder.

Louise Askær-Hune, der er bæredygtighedschef i STARK Group, forklarer, at STARK Group har forpligtet sig til at yde sit bidrag til, at Paris-aftalens mål om en maksimal global opvarmning på 1½ grader i 2100 kan nås.

Vi kan ikke bestemme, hvad vores kolleger og kunder kører i, men vi kan gøre det nemt for dem og nudge dem til at foretage et bedre klimavalg.
Louise Askær-Hune, bæredygtighedschef, STARK Group

Konsekvensen af denne tilgang med ’science based targets’ er, at STARK Group skal reducere sine CO2-udledninger med 4,2 procent om året fra 2020 og frem. Det summerer op til en reduktion på 42 procent for egne operationer i 2030 og en nettonul-udledning fra alle operationer på tværs af hele værdikæden i 2050.

– Vi kan ikke bestemme, hvad vores kolleger og kunder kører i, men vi kan gøre det nemt for dem og nudge dem til at foretage et bedre klimavalg, siger Louise Askær-Hune.

Eldrevne håndværkerbiler foran gennembrud

STARK Group har taget hul på opgaven med at omstille fossile gaffeltrucks, varebiler og lastbiler til elektricitet – bl.a. via et udviklingssamarbejde med producenter af køretøjer. Louise Askær-Hune påpeger, at elektricitet er en mere klimavenlig løsning samtidig med, at omstillingen også gavner arbejdsmiljøet for hendes kolleger fx i form af mindre støj og renere luft.

Derudover oplever Louise Askær-Hune, at håndværkere bl.a. i Tyskland og Danmark i stigende grad begynder at køre i eldrevne varevogne. Håndværkere kan være meget ude på vejene, så det vil altså være god service at tilbyde gratis opladning, mens de handler byggematerialer.

– Vi er i fuld gang med at lære, hvad kunderne efterspørger, og hvad der virker, siger Louise Askær-Hune, der ser klimamålene som en del af en større bæredygtighedsdagsorden, hvor STARK Group løbende forsøger at finde miljøcertificerede alternativer til kunderne. Eksempelvis er næsten alt træ ved at være FSC-certificeret.

STARK Group er ejet af kapitalfonden CVC Capital Partners Fund VII, der bakker op om den grønne profil.